Bobbi Brown: maanläheinen hittisarja
Bobbi Brownin Shimmer Bricks -paletteja myydään yksi joka minuutti. Luonnollinen heleys ja maanläheinen väriskaala ovat vuonna 1991 perustetun brändin menestyksen salaisuus. Luonnollisuuden ja vähäeleisyyden valjastaminen menestystekijöiksi ei tänä päivänä kuulosta vallankumoukselliselta. Mutta 1980-luvun lopussa, jolloin Bobbi löi itsensä läpi, luonnollisuus oli lähes haukkumasana muodin ja meikin piirissä. Bobbi Brown aloitti ammattimeikkaajana New Yorkissa vuonna 1980. Bobbin ”the no-makeup look” sai nopeasti arvostusta mutta myös kritiikkiä. Elettiinhän aikaa, jolloin vahvat värit ja liioiteltu contouring hallitsivat.
– Kun aloitin make-up artistina, kaikki halusivat contouringia ja voimakkaita värejä. Minä puolestani ihmettelin, kuinka kauniita mallit olivat, kun he pesivät meikit pois kasvoiltaan. Olen aina rakastanut nude-lookia – eikä nude tarkoita beigeä. Vaan värejä, jotka sopivat täydellisesti yhteen ihosi, huultesi ja silmiesi kanssa. Niinpä jatkoin luonnollisten lookien tekemistä, vaikka moni alalla pitikin valintaa virheenä, Bobbi kertoo. Eräissä kuvauksissa Bobbi kohtasi kemistin, jolle hän valitteli huulipunien kuivaa koostumusta ja räikeitä värejä. Yhdessä he alkoivat kehittää täydellisen sävyistä huulipunaa, jollainen puuttui 1980-luvun neonvärejä hehkuvasta tarjonnasta. Yhden sijaan sävyjä oli pian kymmenen – ja Bobbi Brown -brändi oli syntynyt.
Luonnollinen look osoittautui lopulta suosituksi: huulipuna myytiin vauhdilla loppuun. Tuo ensimmäinen sävy on yhä sarjan menestynein huulituote.
– Mututuntuma on aina ohjannut työskentelyäni. En lanseeraa tuotteita siksi, että muut tekevät niin. Esimerkiksi contouring-palettia ei sarjastani löydy, vaikka paineita sen kehittämiseen on ollutkin. Inhoan contouringia. Se saa naiset kuvittelemaan, että heidän kasvoissaan on jotain vikaa. Minulle kaunis iho merkitsee kosteutta ja heleyttä!