
Valitse rohkeasti persoonallinen tuoksu
Löydä uusi suosikkisi
TUOKSU ON persoonallisuutemme jatke, ja valitsemamme tuoksunuotit ratkaisevat, millaisia tunteita tuoksu meissä herättää. Parfyymöörit ovat jo useiden sukupolvien ajan pitäneet itsestäänselvänä sitä, että naiset pitävät enemmän makeista tuoksuista, kun taas miehet haluavat tuoksua mausteisilta. Ajatus siitä, että naiset ja miehet suosivat tiettyjä luonnon tuoksunuotteja, on peräisin samasta kulttuurisesta ajattelutavasta, jonka mukaan vaaleanpunainen on tyttöjen ja sininen on poikien väri. Jo tuhansien vuosien ajan hajuvedet olivat unisex-tuotteita – ne eivät siis jakautuneet naisten ja miesten tuoksuihin. Vanhojen ranskalaisten parfyyminvalmistusperinteiden mukaan tuoksut eivät ole erikseen naisellisia tai miehisiä, vaan voit valita tuoksun sen perusteella, mistä tuoksunuoteista pidät. Historiallisesti katsottuna sinua miellyttävä tuoksu liittyy siis persoonallisuuteesi, ei sukupuoleesi.
Naisten ja miesten tuoksujen jaottelu alkoi vasta 1900-luvun alussa, kun suuret kosmetiikkayritykset näkivät taloudellista hyötyä eri sukupuolille suunnattujen tuoksujen markkinoinnista. Kukkaisista, makeista ja hedelmäisistä tuoksuista tehtiin naisellisia, ja puun, nahan ja mausteiden nuotteja myytiin maskuliinisina. Tätä jakoa alettiin kuitenkin kyseenalaistaa jo ennen vuosituhannen vaihdetta, tarkemmin sanottuna vuonna 1994, jolloin lanseerattiin CK One.
Calvin Kleinin ikoninen tuoksu onnistui mullistamaan tuoksumaailman lähes yksinään. Sekä naisellisia että miehekkäitä tuoksunuotteja sisältävä CK One ei ole liian huomiota herättävä tuoksu, ei koostumukseltaan eikä muotoilultaan. Neutraali huurrettu, kierrekorkilla varustettu pullo on yhtä minimalistinen ja sukupuolineutraali kuin tuoksukin, mutta silti se onnistuu säteilemään sekä asennetta että innovatiivisuutta, joka ei jäänyt keneltäkään huomaamatta. Nyt kulttimaineen saavuttaneen CK One -tuoksun myötä unisex-tuoksut ovat palanneet hitaasti mutta varmasti takaisin kylpyhuoneidemme kaappeihin ja pikkuhiljaa vallanneet alaa tuoksualalla. Tyypilliset kukkaistuoksut naisille ja maskuliinisesti koodatut puutuoksut ovat pysyneet hallitsevina, mutta viime vuosina unisex-trendi on viimeinkin tehnyt comebackin.
Sekä erikoistuneet parfyymitalot että muotisuunnittelijat luovat jälleen tuoksuja, jotka on suunnattu kaikille sukupuolesta riippumatta. Enää ei ole niin tärkeää, onko tuoksu "pour homme” vai ”pour femme”. Tässä trendissä on pohjimmiltaan kyse henkilökohtaisesta vapaudesta. Kauneus ja muoti merkitsevät nykyään yhä enemmän vapautta olla oma itsensä ja näyttää kaikki omat puolensa, missä ja milloin haluat. Rakastamiesi tuoksunuottien käyttäminen ei ole pelkästään trendikästä, vaan myös tuoksujen alkuperäinen ajatus. Kauan eläköön persoonallinen tuoksu!